Broeinest 2017: "Influencers bewaken de authenticiteit van je merk"

Begin juli deed 'Broeinest 2017' haar intrede in Kobbegem. Vier jobstudenten die het demografische begrip 'Gen Y' volledig belichamen, gaven frisse tips aan de Persgroep Advertising voor campagnes die he-le-maal millennialproof zijn. Ook CEO Koen Verwee zat met hen samen en kreeg een paar wijsheden mee van deze vier wijsneuzen. 

Van links naar rechts: jobstudenten Janna, Kevin, Tom en Jawad

De vorige keer dat we elkaar zagen, hadden jullie een meeting met de hoofdredactie van Het Laatste Nieuws in het vooruitzicht. Wat vonden ze van jullie millennialproof project 'YLN'?

JANNA: "De hoofdredacteur vond het misschien iets té millennialproof. Hij legde uit dat Het Laatste Nieuws al veel millennials bereikt en dat ze al met 'gifkes' werken."

JAWAD: "Binnen de politieke rubriek van 'YLN', 'Villa Kletsica', zijn er wel enkele formats en ideetjes die ze konden smaken."

JANNA: "'Villa Kletsica' is een webserie die we bedacht hebben. Millennials vragen politiekers om hun standpunten te verduidelijken terwijl ze een uitdaging aangaan. Een mogelijke 'challenge' kan zijn dat ze een interview moeten geven terwijl ze pikante sausjes proeven." 

Wie weet komt er dus binnenkort een politieke serie van jullie uit? 

JANNA: "Dat hopen we (lacht)."

KEVIN: "Koen Verwee heeft ons al laten samenzitten met de videoafdeling van Het Laatste Nieuws. Op het einde van ons gesprek met Koen en Dimitri hebben we ook gezegd dat als zij niets met 'YLN' doen, wij zelf iets ondernemen."

Broeinest juli 2017 in de videostudio

Zeker doen. Jullie waren hier natuurlijk als 'millennials'. Hebben jullie nog tips voor marketeers die op jullie generatie mikken?

JAWAD: "Bind influencers aan je merk."

Waarom zijn influencers zo belangrijk voor jullie? 

KEVIN: "Ze bieden content en inzichten die traditionele media niet - of toch minder - aankaarten. Zo is Instagram hét platform bij uitstek voor fotografen om hun portfolio op te bouwen, maar je vindt er ook mode- en voedingstips, recensies, reistips, ... De thema's an sich verschillen niet altijd sterk van wat je op tv ziet, maar vloggers en bloggers hebben wel meer vrijheid om content op hun eigen manier en in hun eigen stijl te brengen." 

Door zelf te kiezen welke influencers je wel of niet volgt krijg je een gevoel van vrijheid.

Broeinest 2017

JANNA: "Ik heb veel bewondering voor bepaalde vloggers. Vooral als ze rond thema's werken die mij sterk interesseren, zoals muziek, vintage, reizen en films uit de jaren 90. Ik vind het ook fijn als een vlogger en ik raakpunten hebben of dezelfde dingen denken. Dat voelt aan als een soort bevestiging."

TOM: "Ik volg vooral vloggers met een unieke en niet zo voor de hand liggende levensstijl. Een die aansluit bij mijn eigen interesses." 

Wat zijn de voordelen van influencer marketing? 

JANNA: "Ze kunnen producten en diensten aanbevelen. Ik vind het belangrijk dat de influencer niet enkel de functionaliteit van een product prijst, maar ook vertelt hoe hij/zij het persoonlijk ervoer. Welke emoties roept het merk op? Waarom zou het product mijn leven beter maken? Dat werkt volgens mij beter dan gewoon een foto van een lippenstift met de hashtag van het merk." 

KEVIN: "Influencers worden meer en meer het gezicht van een merk. Ze verlagen de drempel naar het merk en creëren een sterke aanhang. Het is ook een vorm van personalisatie, iets wat jongeren steeds belangrijker vinden. Of het nu in de vorm van Netflix, Blendle of online shopping is. Over smaken en kleuren valt niet te twisten en door zélf te kiezen welke influencers je wel of niet volgt krijg je een gevoel van vrijheid. Iets wat merken terecht uitspelen. Millennials vertrouwen hun favoriete blogger meer dan een reclamespot."

Onderschat de millennials niet, we hebben een heel duidelijke mening.

Broeinest 2017

TOM: "Ze promoten enkel producten en evenementen waar ze zelf achter staan en waar jij als volger dus iets aan hebt. Dit komt veel natuurlijker over." 

JAWAD: "Influencers bewaken de authenticiteit van je brand. Authenticiteit is volgens mij ook de sleutel als je zelf een influencer wilt worden. Je mag je ziel en identiteit niet verkopen. Daarom plaats je als adverteerder bepaalde brands of producten niet zomaar bij iedere persoon. Zo vermijd je ook het ontstaan van de perceptie dat de influencer een zogenaamde 'sellout' is." 

Hoe garandeer je die geloofwaardigheid bij het aanprijzen van producten?

TOM: "Sommige influencers komen heel geforceerd over. Het is vooral belangrijk dat ze niet alles voor het geld doen. En dat ze altijd de volste controle hebben over hun platform." 

Millennials vertrouwen hun favoriete blogger meer dan een reclamespot.

Broeinest 2017

KEVIN: "Afhankelijk van het merk, het product en de influencer zelf varieert de geloofwaardigheid van 'Barbie-fake' tot 'girl-next-door-uniek'. Het allerbelangrijkste is dat de influencer in kwestie transparant is over branding en product placement. Of het nu subtiel is of compleet over the top, je mag je publiek niet onderschatten." 

TOM: "Neen, onderschat de millennials niet. We hebben ook een heel duidelijke mening." 

Benieuwd naar die ongezouten mening? Zoals het echte millennials betaamt, zeggen Janna, Kevin, Tom en Jawad het met een video: 

 

Lees meer over:

Auteur: Hilke Charels

content & conversation manager

hilke.charels@persgroep.be

Reactie toevoegen