Dimitri Antonissen: "We leven in emotionele tijden en HLN heeft aandacht voor die emoties"

De nieuwe CIM-persstudie schijnt een positief licht op de Vlaamse nieuwsmedia. Vandaag bereiken de Nederlandstalige nieuwsmerken dagelijks maar liefst 3.835.000 lezers en surfers. De absolute hoofdrolspeler in dit verhaal? Het Laatste Nieuws. Dit mediamerk bereikt elke dag 2.009.200 lezers en surfers. Met dit nieuwe record verstevigt Het Laatste Nieuws zijn positie als grootste nieuwsmerk in België. De dPAblog sprak met een trotse Dimitri Antonissen, samen met Frank Depoorter hoofdredacteur van Het Laatste Nieuws.

Dimitri Antonissen, hoofdredacteur van Het Laatste Nieuws

De kaap van 2 miljoen is bereikt. Hoe verklaar je dit succes? 

DIMITRI ANTONISSEN: "Ik denk dat we het nieuwe record vooral te danken hebben aan de verbreding van ons merk. Het typisch ontspannende en entertainende van Het Laatste Nieuws hebben we zeker behouden. Op een warme zomerdag of als je 's avonds voor tv zit met je smartphone, weet je dat je bij HLN.be terechtkunt voor leuke berichten. Maar ook bij groot nieuws surfen Belgen massaal naar HLN.be om snel en correct geïnformeerd te worden." 

Bij groot nieuws surfen Belgen massaal naar HLN.be om zich snel en correct te informeren.

Dimitri Antonissen

In lijn met de nieuwe baseline, 'In het hoofd. In het hart.'

"Ja, dat is echt waar we voor staan. Sommige marketeers bedenken een slogan en moeten daarna hun merk bijsturen zodat het ook effectief klopt (lacht). Zowel Frank Depoorter (de andere hoofdredacteur van Het Laatste Nieuws, nvdr) als ik hadden bij deze baseline meteen het gevoel dat het ons DNA dekt. Het Laatste Nieuws is een nieuwsmerk dat verheldert en tegelijk veel aandacht heeft voor emoties. Ik denk dat dat ons succes voor een stuk ook verklaart. We leven in heel emotionele tijden. Neem bijvoorbeeld de Brexit. Waarom stemmen de Britten pro? Je kunt dat niet enkel rationeel verklaren, daar komen veel emoties bij kijken. Hetzelfde met Donald Trump: je kunt hem en zijn kiezers niet begrijpen als je hun emoties niet begrijpt."

We leven in emotionele tijden en Het Laatste Nieuws heeft aandacht voor die emoties. Ik denk dat dat ons succes verklaart.

Dimitri Antonissen

"Het Laatste Nieuws heeft altijd veel belang gehecht aan emoties. Niet zoals Britse tabloids dat doen: de emoties vastgrijpen en ze met een megafoon uitvergroten. Maar we nemen de emoties die nieuws oproept - en dat zijn er nogal wat - wel heel serieus."

Lezers hebben er iets aan.

"Onze lezers vragen zich oprecht af of ze bang moeten zijn voor Noord-Korea of de fipronil die in eieren zit. Dat soort vragen beantwoorden is heel belangrijk. Het is niet omdat je emoties behandelt, dat je niet neutraal kunt zijn. Je kunt de emoties die nieuws oproept heel ernstig behandelen en er op een objectieve manier op antwoorden. Ik denk dat dat ons sterk onderscheidt van andere nieuwsmerken."

Je kunt emoties heel ernstig nemen en er objectief op antwoorden. Dat onderscheidt ons van andere nieuwsmerken.

Dimitri Antonissen

"Wat ook zeker zijn vruchten afwerpt, is de eenmaking van Het Laatste Nieuws. We hebben de verbinding gemaakt tussen de krant en het digitale merk. Het is nu één merk. HLN.be verwijst naar het jonge, snelle en dynamische en de krant natuurlijk naar onze erfenis. Het Laatste Nieuws bestaat nu 128 jaar en die journalistieke erfenis versterkt onze geloofwaardigheid als nieuwsmerk."

Zeker. En hoe voel je je bij het nieuwe record? 

"Heel trots (lacht). Ik weet het, het is een cliché, maar dit is echt het resultaat van teamwork. En meer dan ooit van een gigantisch team. Zo zijn er natuurlijk de mensen op de redactie, reporters, online redacteurs, regiomedewerkers, fotografen en heel het marketingteam. Maar daarnaast tellen we vandaag ook de 'IT-squad' mee die de nieuwe HLN-app gemaakt heeft en actief met ons merk meedenkt. We slagen er elke dag meer en meer in om interdisciplinair te werken. Ik ben dus trots, maar vooral trots op het grote team dat achter Het Laatste Nieuws staat." 
 

E-book: 

Wil je meer informatie uit de nieuwste CIM-persstudie? Download ons e-book en krijg een mooi overzicht van de laatste bereikcijfers.

download het e-book

 

Auteur: Hilke Charels

content & conversation manager

hilke.charels@persgroep.be

Reactie toevoegen