Freek Evers: "Élk bedrijf zou de C2C-deeleconomie moeten vertalen naar een B2C-verhaal"

Journalist Freek Evers sprak tijdens het Summer House over disruptie door technologie. In de mens, in de media, in de wereld. En de wereld zoals we die vandaag kennen, is niet lang meer. Meer nog: er is een grote machtsverschuiving bezig die van íéder van ons zal vereisen om anders te gaan denken.

Freek Evers, journalist bij De Morgen. Foto door Maxime Prokaz 

"Ik verdiep me zowel bij De Morgen als in mijn vrije tijd in hoe technologie ons beïnvloedt, hoe we ons daar anders door gedragen én hoe organisaties daarop kunnen inspelen", vertelt Freek. Hij opende zijn pleidooi in het Summer House met deze video van het World Economic Forum:

"Wat je vooral moet onthouden is dat we niét zullen moeten kiezen uit de systemen die we al kennen. We moeten nieuwe systemen uitvinden. Daarom wil ik het over drie dingen hebben: de deeleconomie, artificiële intelligentie en het blockchainprincipe. Loop alsjeblieft niet weg", lacht Freek. 

1. Deeleconomie

"Als ik 'deeleconomie' zeg, denkt iedereen aan Uber. Aan Airbnb. Of aan Deliveroo. Voor mij betekent deeleconomie dat consumenten elkaar toegang geven tot onbenutte goederen. Ik heb het specifiek over goederen, niet over diensten. En ik heb het over consumenten. Dat is iets wat we eigenlijk al heel lang doen: als ik aan mijn vader vraag of ik z'n boormachine mag gebruiken, dan zal hij die aan mij uitlenen. Niet omdat hij weet dat ik handig ben, maar omdat hij mij kent en vertrouwt. Technologie zorgt ervoor dat jij jouw 'gerief' kunt uitlenen aan iedereen ter wereld, alsof de ander je zoon is. Dankzij reviews en reputaties kun je het vertrouwen tussen vader en zoon vergroten naar de hele wereld."

"Deeleconomie draait niet om een product dat niet gebruikt wordt wel gaan gebruiken, maar om het efficiënter gaan gebruiken. Dat gebeurt vandaag vooral C2C. Steeds meer bedrijven lijken door te hebben dat de consument efficiënter gebruik wil maken van de goederen die al bestaan. Je kunt de deeleconomie dus ook vertalen naar een B2C-verhaal. In feite zouden álle bedrijven en marketeers vandaag moeten nadenken hoe ze het deeleconomie-idee kunnen toepassen op hun business."

In feite nemen kapitalistische bedrijven gewoon een idee uit de jaren 60: lekker delen, zo red je de wereld. Maar ze maken wel gigantische winsten.

Freek Evers

Idealisme of puur kapitalisme? 

"Is de essentie van een deeleconomie nu delen of winst maken? In feite nemen kapitalistische bedrijven gewoon een idee uit de jaren 60: lekker delen, zo red je de wereld. Maar ze maken wel gigantische winsten. En dankzij het internet ontstaan vandaag platformen om de voordelen van netwerken te capteren. In tegenstelling tot bedrijven die goederen produceren, geven platformen hun gebruikers de middelen om dat zélf te doen. In een gedeeld productieproces.  Een mooi voorbeeld uit de mobiliteitssector is Zipcar." 

2. Artificiële intelligentie: vertrouwen in computers

"Als je een deeleconomie wilt organiseren moet je kunnen omgaan met data en dataverwerking. En laat ons heel eerlijk zijn, dat kunnen computers duizend keer beter dan mensen. Alleen zullen we ze moeten leren vertrouwen. Ik zal twee voorbeelden geven die illustreren hoe artificiële intelligentie zo essentieel veel zal veranderen."

"De technologie van Robovision is echt waanzinnig: door foto's te tonen leert deze machine welke planten hij moet stekken en welke niet. Ok, dit lijkt nog heel ver van ons bed. Een ander vorm van AI waar je zelf misschien al mee experimenteert, is de chatbot. Wij hebben deze technologie al gebruikt met De Morgen Cult op Pukkelpop. Met voorgeprogrammeerde antwoorden, wat maar het begin is. Onderstaand voorbeeld, de applicatie 'Replika', toont hoe we al onze geheimen zullen blootgeven aan computers. Overheden en bedrijven kunnen dus best al eens nadenken over hoe AI burgers en klanten kan helpen." 

3. Blockchain: vertrouwen in elkaar

"Een goed geoliede deeleconomie berust niet enkel op vertrouwen in computers, maar ook in elkaar als mensen. Dat brengt ons bij blockchain. Ik weet het, het kan niet vliegen, het is niet sexy en het zal de wereld niet overnemen. Maar het zal wél zorgen voor de grootste disruptie in een wereld waarin de burger centraal staat. Want de blockchain is niet zomaar een nieuwe concurrent voor bestaande organisaties, het doet hun hele bestaansreden verdampen. Blockchain is geen disruptieve organisatie, maar de disruptie van organisatie. Wie nog niet helemaal weet hoe het blockchainprincipe in elkaar zit, moet deze video zeker bekijken. En daarna nog eens."

Ik weet het, blockchain is niet sexy en kan niet vliegen, maar het zal wél zorgen voor de grootste disruptie in een wereld waarin de burger centraal staat.

Freek Evers

Commissie voor de community 

"Blockchain zorgt er binnen een deeleconomie dus voor dat de commissie niet naar een door winst gedreven bestuur gaat, maar terug naar de community. Dat klinkt alsof het communisme terug is (lacht), maar ik wil hier keihard in geloven. Ik ga ook alles uitzoeken wat hiermee te maken heeft omdat ik het fantastisch vind dat je vanuit de community alles kunt organiseren. Je hebt zelfs geen kapitaal meer nodig dat eigenlijk toch maar ter beschikking wordt gesteld om winst te maken. Het kapitaal dat bij een platform als Uber ter beschikking wordt gesteld, zijn de mensen die al in het product geloven. Het is volgens mij veel gezonder om op deze manier een bedrijf te starten dan dat je eerst kapitaal inzet en pas daarna de consument overtuigt van je product."

Blockchain is niet zomaar een nieuwe concurrent voor bestaande organisaties, het doet hun hele bestaansreden verdampen.

Freek Evers

"Dit principe kun je trouwens ook vertalen naar heel ons advertentie- en medialandschap. Daar zit je ook met verschrikkelijk veel 'ad tech tussenpersoontjes' die voor elke uitgegeven dollar een stukje afpitsen. Met blockchain zorg je ervoor dat de euro's van consumenten en adverteerders teruggaan naar diegenen die de waarde gecreëerd hebben. Dit wordt heel duidelijk als je naar de volgende video kijkt." 

"Ik heb geen aandelen van dit bedrijf hoor (lacht). Ik ga ook niet zeggen dat dit dé oplossing is, maar vind het wel interessant dat er wordt nagedacht over zulke toepassingen. Via blockchain kun je de gebruiker meer zeggenschap geven over de reclame en boodschappen die hem bereiken. Uitgevers zullen zich beter voelen bij advertising en marketeers zullen beter weten wie hun boodschappen bekijkt. Want waar draait het allemaal om? Juist, aandacht. En die kunnen we beter onder elkaar verdelen via de blockchain."

"Mijn punt: we leven in een wereld waarin er veel te veel 'middle men' zijn en ik denk dat zij het behoorlijk lastig zullen krijgen door technologie. Het stemt mij hoopvol dat we met de blockchain evolueren naar een wereld waarin je als individu een enorme impact kunt hebben op het grotere geheel."

Wil je graag meer nieuws van Freek Evers over de relatie tussen mens, media en technologie? Schrijf je dan zeker in voor zijn wekelijkse nieuwsbrief. Je vindt ook regelmatig technologienieuws van hem op DeMorgen.be.

 

Lees meer over:

Auteur: Hilke Charels

content & conversation manager

hilke.charels@persgroep.be

Reactie toevoegen