CIM 2017: HLN bereikt marktleiderschap dat ongezien is in Europa

De nieuwe CIM-perscijfers zijn binnen. En met de Vlaamse nieuwsmedia gaat het goed: vandaag bereiken de Nederlandstalige nieuwsmerken dagelijks 3.835.000 lezers en surfers. Toch is er één mediamerk dat de lezersmarkt domineert: met een dagelijks bereik van 2.009.200 lezers en surfers vestigt HLN een nieuw record. HLN mag zichzelf vandaag een fenomeen noemen, en dit op een manier die andere Europese nieuwsmedia tot nog toe niet evenaren.

De belangrijkste vaststellingen uit de recenste CIM-persstudie vind je naar goede gewoonte in een handig e-book onderaan deze blogpost. 

Een bereik van 2.009.200 lezers en surfers is veel. Ik geef je een paar vergelijkingen om te schetsen hoeveel. Wat dacht je van 2 keer het volledige bereik van Het Journaal om 19u? Meer dan 5 keer alle 'People of Tomorrow' deze zomer? Of 50 keer het aantal deelnemers van de Ten Miles in Antwerpen dit jaar? En dit élke dag. Het zijn cijfers die mij als researcher van een mediabedrijf bijna doen duizelen. Twee miljoen mensen, dat is meer dan 1 op de 3 Vlamingen van 12 jaar en ouder. In adverteerderstermen: elke dag 4 miljoen oogballen op je merk gericht. Een opvallend gegeven als je bedenkt dat we in een tijd leven waarin digital only media de plak zwaaien. 

Populair bij jongeren

Dat HLN op dat laatste inspeelt door de digitale kaart te trekken, heeft wellicht veel te maken met het totale marktleiderschap van dit nieuwsmerk. Zo werden het voorbije jaar de website, mobiele site én app vernieuwd. Een conditio sine qua non als je je ook tot jongere doelgroepen richt. In tegenstelling tot de meeste andere Vlaamse nieuwsmedia, weet HLN de millennials en 'generatie Z' wél te bekoren. Meer nog: HLN is populair bij álle leeftijdsgroepen, maar vergeleken met het gemiddelde van de Vlaamse nieuwsmedia staat vooral HLN sterk bij die jongste doelgroepen. Met een gemiddelde lezersleeftijd van 43 jaar mag HLN zich, samen met De Morgen, een van de jongste nieuwsmerken van Vlaanderen noemen.

In tegenstelling tot de meeste andere Vlaamse nieuwsmedia, weet HLN de millennials en 'generatie Z' wél te bekoren.

Ilse Peeters

HLN als bestemming en reflex

HLN zou natuurlijk geen bereik van 2 miljoen halen, moest ze enkel bij jonge generaties populair zijn. In 4 van de 5 Vlaamse provincies, over alle leeftijdscategorieën heen, is HLN een vaste waarde. Zo komt 1 op de 2 bezoekers (51%) spontaan via de homepage op HLN.be terecht en dus niet via sociale media of andere externe kanalen die het bezoek moeten bevorderen (bron: CIM internet Q1-Q2 2017). Hiermee kent HLN.be de grootste ratio spontane bezoekers van alle Vlaamse nieuwssites. HLN is een bestemming.

HLN.be kent de grootste ratio spontane bezoekers van alle Vlaamse nieuwssites.

Ilse Peeters

Bovendien is het marktleiderschap van HLN ongezien in Europa: geen enkele andere krant kent zo'n grote penetratie in print en digitaal (aantal exemplaren per 1000 gezinnen en aantal unieke browsers per dag per 1000 inwoners). The Sun niet, The Daily Mail niet en ook Bild niet. Zo weet je dat je een sterk merk hebt. Het is dan ook niet toevallig dat 'HLN' de vierde meest populaire zoekterm op Google is bij Vlamingen. De redactie werkt elke dag aan een sterke krant, maar ook de website, mobiele site en app worden continu aangepast aan de noden van de moderne mediaconsument. En die toont appreciatie: het bereik van de website van HLN ligt een stuk hoger dan die van andere Vlaamse nieuwsmerken. HLN is uitgegroeid tot een echte reflex van de Vlaming. 

HLN is een echte reflex: bij groot nieuws surfen Vlamingen massaal naar HLN.be.

Ilse Peeters

Is die reflex louter het gevolg van een handige app, de zegen van de millennial en een sterk staaltje merkmarketing? Natuurlijk niet. HLN draagt bovenal een sterke journalistieke erfenis in zich én is vaak de eerste om over nieuws te rapporteren. Vlamingen surfen massaal naar HLN.be als er iets groots gebeurt. In een volgende blogpost vertelt Dimitri Antonissen hoe hij als hoofdredacteur dit nieuwe record ervaart. De kaap van 2 miljoen lezers en surfers. Ofwel: meer dan 20 keer een volle tribune in het Walhalla van de voetballiefhebber.

 

E-book: 

Wil je meer informatie uit de nieuwste CIM-persstudie? Download ons e-book en krijg een mooi overzicht van de laatste bereikcijfers.

download het e-book

 

Lees meer over:

Auteur: Ilse Peeters

Research Manager
ilse.peeters@persgroep.be

Reactie toevoegen