Joris Bellwinkel: "Alle content op Humo.be wordt betalend"

Eind dit jaar lanceert Humo een nieuwe site. Meer in lijn met het merk. Meer advertentiemogelijkheden. En vooral: meer premium gebruikers. Het prototype is voorlopig enkel voor de ogen van collega's bestemd, maar projectleider Joris Bellwinkel geeft in dit interview al een kleine preview.

Joris Bellwinkel

Wat typeert de nieuwe Humo.be?

JORIS BELLWINKEL: "We gaan een dagelijks magazine maken, met elke dag een verse selectie artikels en video’s. Alle artikels worden premium, dus alle content wordt betalend. Enkel video's, cartoons en de tv-gids zullen nog gratis zijn." 

Vrees je niet dat Humo.be lezers zal verliezen? 

"Dat denk ik wel, maar we willen vooral evolueren naar een trouwer, betalend publiek. Voor vijf euro per maand ben je lid en krijg je elke dag nieuwe online content. Een klein bedrag, dus. En je mag artikels gratis delen met familie en vrienden. Als je een goed artikel ziet, kun je zo een discussie op gang brengen."

Eerder een community dus. 

"Precies. Het totaal aantal gebruikers zal wellicht dalen, maar trouwe lezers die bereid zijn om te betalen voor online content zijn toch iets waardevoller. Humo zal nooit een grote site worden zoals HLN.be. Je kunt moeilijk zeggen dat je én voor betalende lezers én voor een enorm bereik gaat. Ons doel is om het merk beter uit te spelen in plaats van te azen op zoveel mogelijk clicks en views. Dit impliceert dat we het minder van typische advertenties willen hebben en meer van samenwerkingen."

preview nieuwe Humo.be

Wat voor samenwerkingen? 

"Ik zou het echt tof vinden om videoformats met adverteerders uit te werken. Zij bepalen de setting, worden ergens genoemd of zijn op een logische manier met het item verbonden. Dat kunnen ook prerolls zijn. Die video's plaatsen we ook op Facebook voor nog meer views. Nu is het al zo dat Humo-video's gemiddeld zo'n 80 000 keer bekeken worden op Facebook. Het is dus interessant om die combinatie eigen site plus Facebook te blijven maken voor video's. 

We willen het minder van typische advertenties en meer van samenwerkingen hebben.

Joris Bellwinkel

"Daarnaast willen we ook meer op inhoud werken met commerciële partners. In de nieuwsbrief, die steeds belangrijker wordt voor Humo.be, kunnen we bijvoorbeeld elke dag een boodschap van een adverteerder toevoegen. Op zo'n manier dat het niet aanvoelt als reclame." 

Dat het deel uitmaakt van de inhoud? 

"Ja. Ik denk dat je ook best expliciet mag zijn in het verkopen van je product. Zolang het maar 'op z'n Humo's' geschreven is. Zo maak je aan de lezer ook duidelijk dat die adverteerders meehelpen Humo te laten bestaan. Native advertising, maar dan op een brutale en grappige Humo-manier."

"Je zult natuurlijk nog wel banners kunnen kopen. Uiteindelijk komen we op hetzelfde platform als DeMorgen.be. Onze interviews zullen daar ook verschijnen en abonnees van de krant krijgen gratis toegang tot Humo.be. Al blijft Humo.be wel echt een unieke site met een eigen toon en stijl, het gaat niet op DeMorgen.be lijken." 

We willen native advertising, maar dan op een brutale en grappige Humo-manier.

Joris Bellwinkel

Hoe reageren de journalisten? 

"Positief, denk ik. We zullen de grote verhalen online meer onder de aandacht kunnen brengen. Ook wordt het gemakkelijker om op de actualiteit in te spelen, in plaats van te wachten tot het magazine verschijnt om een stuk te brengen. Het blad laten we een beetje los."

"Ik ben ervan overtuigd dat de toon en invalshoeken van onze artikels heel anders zijn dan die van andere media in België. Nu komt het erop aan om die kwaliteit online beter uit te spelen, om de artikels op de site nóg mooier te presenteren dan in het blad."

preview nieuwe Humo.be

Kun je al meer zeggen over de inhoud? 

"Elke dag van de week leggen we een andere focus. Zo hebben we elke dag een andere columnist, op woensdag vind je bij ons een filmoverzicht en iedere zondag brengen we een groter politiek interview. Zo weet je wat je op welke dag kunt verwachten naast de wisselende reportages en interviews. Net zoals in het magazine willen we een totaalpakket bieden, maar dan nog actueler." 

'Aan het einde van het jaar', dat klinkt vrij breed. Is er al een datum geprikt? 

"Neen, we zijn de site nog volop aan het bouwen. En eigenlijk wil ik het ook nog niet zeggen (lacht)." 

 

Lees meer over:

Auteur: Hilke Charels

content & conversation manager

hilke.charels@persgroep.be

Reactie toevoegen