Broeinest 2017: vraag het eens aan een millennial

Millennialmarketing: buzzword bingo! Een modewoord dat veel te maken heeft met de toenemende invloed van 'generatie Y' op het algemene consumentengedrag. De millennial zwaait vaak de marketingplak. Prangende vraag van menig marketeer: hoe bind je 'Gen Y' aan je merk? Hoe verleid je hen tot de aankoop van, bijvoorbeeld, een wagen? En op welke manier willen jonge twintigers hun nieuws consumeren?

In plaats van ons eindeloos te verdiepen in millennialmarketing en in vage theorieën te vervallen, hebben we zelf een paar Gen Y'ers in huis gehaald. Vier jonge vlegels broeden heel de maand juli op marketingvraagstukken van de Persgroep Advertising. Maak kennis met Janna (studente communicatiemanagement, 22 jaar), Kevin (student journalistiek, 20), Tom (student digital design and development, 20) en Jawad (student beeldende vormgeving, 23), ofwel: Broeinest 2017

Met de klok mee: Janna, Tom, Jawad en Kevin

Welkom bij de Persgroep Advertising. Hoe waren jullie eerste twee weken? 

KEVIN: "Echt heel leuk, de sfeer is hier gemoedelijk. We hadden verwacht dat het hier veel droger zou zijn. 'De villa' waarin wij werken is ook leuk ingericht. En de koffie is lekker."

JAWAD: "We mogen écht experimenteren en creatief zijn. Dit is een unieke studentenjob." 

Waarop hebben jullie al 'gebroed'? 

JANNA: "Onze eerste challenge was de app van Het Laatste Nieuws millennialproof maken. We zijn met een paar leuke ideeën gekomen. Zó leuk zelfs dat we ze volgende week mogen voorstellen aan de redactie." 

KEVIN: "Dat is echt wel top tier." ('van topniveau', nvdr)

Jullie hebben de app 'YLN' genoemd, naar 'generatie Y'.

TOM: "Inderdaad. Één van de ideeën is om met vloggers te werken met een eigen tone of voice. Die kunnen dan elk in hun eigen stijl nieuws brengen. De ene kan bijvoorbeeld met animaties werken en de andere met Snapchat."

Dat we onze ideeën mogen voorstellen aan de redactie is echt wel top tier.

Broeinest 2017

Over social media gesproken: ik zag op Instagram dat jullie bezig zijn met een campagne rond generische medicijnen. 

JANNA: "Dat is een bewustwordingscampagne voor Eurogenerics. De opdracht klonk als volgt: 'Hoe overtuig je de consument om generische geneesmiddelen te verkiezen boven referentieproducten?'"

KEVIN: "We deden een kleine steekproef in de cafetaria en in de wandelgangen van De Persgroep. Wat blijkt? De meesten weten wel wat generische geneesmiddelen zijn, maar herkennen ze niet per se aan de vormgeving van de verpakking."

TOM: "Ik heb met letters gespeeld om het duidelijker te maken." 

KEVIN: "Dit is een prototype van hoe het gepresenteerd zou worden op het schap van apothekers. Eurogenerics is er heel enthousiast over."

JANNA: "De reactie was 'Waarom zijn we hier zelf niet op gekomen?' (lacht)." 

Daarom zijn jullie hier natuurlijk, als millennials. Het is een heel brede vraag, maar hoe bereik je 'de millennial'? 

JANNA: "Gezichten aan je merk koppelen."

KEVIN: "Influencers. Verhalen vertellen. Social media."

TOM: "En je ook écht onderscheiden. Niet meelopen met de kudde." 

De reactie van de klant was 'Waarom zijn we hier zelf niet opgekomen?'

Broeinest 2017

Waar zijn jullie nu zoal mee bezig? 

JANNA: "We moeten nieuwe manieren bedenken om met millennials te connecteren op vlak van politiek, fast moving consumer goods en auto's."

KEVIN: "Vooral met auto's en politiek hebben de meeste millennials niet zo veel voeling. Wij zijn hier zelf het perfecte voorbeeld van: ik ben de enige met een rijbewijs en een wagen. Deze week wordt interessant." 

Al een kleine sneak peek? 

KEVIN: "The van life!

 

Wil je graag op de hoogte blijven van de broeisels van het Broeinest? Volg hen dan zeker op Instagram

 

Lees meer over:

Auteur: Hilke Charels

content & conversation manager

hilke.charels@persgroep.be

Reactie toevoegen