De nieuwe app van HLN.be: ‘top of mind’ en ‘top of thumb’

HLN.be is nu nog sneller en handiger op je favoriete scherm: dat van je smartphone. Het HLN-team, onze developers op kop, zijn dan ook apetrots om vandaag de nieuwe mobiele website en apps voor te stellen, vlotjes binnen duimbereik.

Snel, véél content, gebruiksvriendelijk en mét native in de feed, dat is de nieuwe mobiele site van HLN.be. Want laten we eerlijk zijn, als grootste nieuwssite van het land kon HLN.be niet blijven stilstaan terwijl de digitale leefwereld van onze lezers razendsnel evolueert. Zeker als je bedenkt dat in Q4 van 2016 42% van de real users op HLN.be van mobile afkomstig was. Het enige juiste antwoord op zo'n cijfers: luister naar je lezers. Samen met de redactie ontwikkelden we een mobiel product dat merkbaar sneller is op elke smartphone. Artikels, foto's, video's,... alles laadt vlotter. Op vraag van onze lezers hebben we bovendien het aantal artikels in onze app verdubbeld. De nieuwe app is volledig afgestemd op mobile, maar is geen revolutie. Je ziet wel nog steeds in één oogopslag dat het ‘HLN’ is en het gevoel blijft hetzelfde. 

Overal even snel

Voor de mobiele site en app stelden we één metric voorop: snelheid. We moeten snel zijn, overal en altijd. Net daarom zullen mensen ons nog liever zien. Want we weten dat ze ons al heel graag zien: in 2016 scoorde HLN in België de vierde plaats bij de populairste zoektermen op Google. We zijn top of mind en top of thumb en dat moeten we ook blijven. Snelheid en een goede user experience (UX) zullen daar toe bijdragen. De menuknop zit bij de nieuwe app trouwens recht onder de duim. Zo spelen we volledig in op hoe mensen hun kleine mobiele vriend gebruiken. Navigeren naar 'Sport', 'Showbizz' en 'Regio' gebeurt nu in een vloeiende beweging via het snelmenu. 

Vanaf nu draait native mooi mee in de feed op de homepagina.

Kurt Minnen

Om de gebruiksvriendelijkheid op punt te krijgen, werkte designer Harald Bertels samen met de UX-afdeling en een Deens designbureau:

‘De bekende blauwe titels? Die zijn gebleven. We maakten ontwerpen met zwarte titels, met enkel rood en zelfs zonder kleuren. Toch voel je dat het blauw de dringendheid van HLN in zich draagt en dus eigen is aan ons merk. Sterker, dat blauw was vroeger dé standaard linkkleur die overal gebruikt werd en HLN slaagde erin om er een merkkleur van te maken en die volledig te claimen. Lezers komen naar ons voor de inhoud, maar een goede vorm is essentieel om die inhoud te helpen consumeren. Het ritme van de site is vereenvoudigd in die zin dat er geen tweede kolom meer is. Die hebben we vervangen door sliders in de flow die meer diepgang bieden, zoals de hoofdsecties sport en regio. Qua vorm hebben we iets meer witruimte toegevoegd en gekozen voor een andere en grotere typografie. Je moet meer scrollen, maar je ziet beter wat er staat en alles is veel duidelijker.’

Eén van de grappigste reacties op onze testsite: ‘goed leesbaar, zelfs zonder bril.’

Versterken in plaats van verstoren

De mobiele site en app hebben niet enkel een restyling gekregen. Ook op vlak van inhoud verandert er heel wat. Zo vind je meer content terug, spelen we nog meer in op breaking news en zijn er meer advertentiemogelijkheden. De grootste newbie? Native. Vanaf nu draait native mooi mee in de feed op de homepagina. We vinden het belangrijk om transparant te zijn naar onze lezers toe: native artikels zien er visueel nét iets anders uit, zo krijgen ze een andere achtergrondkleur en wordt fotomateriaal rechts bij het artikel geplaatst (bij redactionele artikels is dat links). We geven ook duidelijk aan dat de content van een adverteerder komt.

In 2016 claimde HLN in België de vierde plaats bij de populairste zoektermen op Google.

Kurt Minnen
 

Wat we met de nieuwe HLN.be vooral willen doen, is inspelen op de eigenheid en bijna eindeloze mogelijkheden van mobile. Want wat merken we? Lezers keren vaker terug naar HLN via hun smartphone dan via het grote scherm. Ze blijven ook langer en lezen meer artikels. Zoals Product Manager Arnout Van Damme in een eerdere blogpost al aangaf, is het onze taak om die unieke ervaring te versterken in plaats van verstoren. We denken er trouwens over na om deze oefening op al onze producten toe te passen. We zijn begonnen met het kleinste scherm om voldoende ‘ademruimte’ te hebben, in plaats van uit te gaan van het desktopscherm en daarna te moeten gaan squeezen. Squeezen is altijd verliezen! 

Auteur: Kurt Minnen

Digital Media Manager de Persgroep Publishing

Reactie toevoegen