Waarom het Broeinest het beste is wat De Persgroep ooit overkomen is

Natuurlijk zijn we niet écht het beste dat de Persgroep Advertising ooit overkomen is, maar nu hebben we alvast jullie aandacht voor dit blogbericht. Als creatieve, zotte en soms een beetje chaotische jongeren zetten we voet aan wal in het ‘Broeinest’. Dat is een project waarbij de Persgroep Advertising vier jonge millennials vier weken lang de kans geeft om te brainstormen. En er vervolgens op los te experimenteren met de nieuw verworven inzichten op vlak van millennialmarketing. Dat brainstormen en experimenteren vindt plaats in een container op het dak van De Persgroep. Een container waarin we vier weken lang schattige krielkipeitjes mochten uitbroeden tot volwaardige kuikens. Een evolutie voor onszelf. Van jong en onbezonnen tot volwaardige moderne filosofen. 

Zoals het moderne filosofen betaamt, schreven ook wij onze waarheden op papier.

Hier start ons verhaal: 

 ~ GOD IS DOOD. ~ 
 Friedrich Nietzsche, De vrolijke wetenschap 
 
 ~ DE Influencer is dood. ~ 
 Broeinest 2017, Het Post-it gevecht 
 
Nog niet zo heel lang geleden, het moet eind jaren 80, begin jaren 90 geweest zijn, zag de eerste Y’er (de eerste millennial, nvdr) het levenslicht. Een kind, groot geworden met de groei van t’internet en de hoogtepunten van de BV-cultuur. Hij hapte Samsonworst, zette zijn eerste stapjes op de tonen van de Tele-Romeo en plaatste filmpjes van zichzelf op YouTube.

Het ging sneller dan hij verwacht had. Plots wou iedereen zoals hem zijn. Verhalen werden doorgestuurd, zijn invloed vergroot. Tot vandaag weet niemand waar hij echt vandaan komt, maar DE Influencer was geboren.

Daarna rezen influencers als paddenstoelen uit de grond. Hoe hard DE Influencer ook probeerde, zijn groeispurt kon de technologie niet meer bijbenen. Hij was niet meer alleen, wij waren er ook. We raceten met auto’s als een Boef in de nacht en maakten filmpjes over onze favoriete gameverslaving. Bij elke online fail die we begingen, schoot onze populariteit de hoogte in.

Onfortuinlijk. Net zo snel als hij gekomen was, verdween DE influencer weer in de massa.

Vandaag zijn we allemaal 'Influencers' (een woord dat we trouwens heel lelijk vinden). We zijn allemaal Influencers van ons eigen netwerk, net omdat iedereen vandaag over een eigen (online) netwerk beschikt. Vergeet de focus op één enkele Influencer en geef alle jongeren kansen, die ze ook elders krijgen. Het nieuwsmedium van de toekomst draait om iedereen. Want DE influencer is dood. Leve Influence. 

 ~ We zijn leeggehaald
door de vloek van overvloed. ~ 
Winston Churchill, Brits Staatsman - 1953 
 
 ~ Sociale Media zijn leeggehaald
door de vloek van overvloed. ~ 
 Broeinest, jong geweld - 2017 

Ja, wij moesten lachen toen de eerste memes en gifs over onze tijdlijn rolden. We zaten aan het scherm gekluisterd toen de eerste vlogs hun intrek in ons leven deden. Vol bewondering vertroetelden we die eerste Nokia zoals we eerder enkel nog maar de Furby vertroeteld hadden. Nokia heeft het begrepen en gaat terug naar de essentie en herlanceert zijn 3310.

De essentie, ook ons codewoord. We kunnen niet meer naast de memes, gifs of vlogs kijken op onze sociale media. Keer als merk met online content terug naar de essentie. Verhalen. Wil je Millennials bereiken? Zet dan eens een andere plaat op. Het gebrek aan essentie was een -vier weken durende - leidraad doorheen al onze containerprojecten. Want vandaag zijn alle sociale media leeggehaald. De vloek van overvloed... 

 ~ Een wijs man zoekt het in zichzelf,
de dwaas zoekt het in anderen. ~ 

 Confucius, Chinees filosoof 551 b.C 
 
 ~ Een wijs man zoekt een wingman bij zichzelf,
de dwaas bij anderen. ~ 

 Broeinest, Een zootje ongeregeld, 2017 a.C 
 
Jawel, wij Y’ers hebben het allemaal, een smartphone. Een wingman daarentegen, daar dromen we van. Hoe hard onze beste vrienden ook proberen deze plaats in ons leven te vervullen, het is steeds een vergankelijk proces. 

Hier ligt net onze grootste filosofische stelling. Ook daarover gingen wij in onze container de dialoog aan. Het is een uitdaging als merk, een wingman in de broekzak worden. Het heeft ons een dagenlange ontcijfering gekost, maar het resultaat was enorm. Interactie is het codewoord. No interaction, no glory. En wees gerust, een echte wingman wordt nooit geditcht.

Later, als onze kinderen oud zijn, zullen ze het beseffen. Een wijs man zoekt een wingman bij zichzelf, de dwaas bij anderen. 

 ~ De vleugels zijn groter dan het nest. ~ 
 Horatius, Romeins dichter 
 
~ Onze vleugels zijn groter dan het broeinest. ~ 
 Noonah, Maarten, Lars & Ira, Broeinest 2017 

Net als Aristoteles de leerling van Plato was, zullen wij eeuwig verbonden blijven aan De Persgroep. Wij, Noonah Black Mamba Eze (studente Digital Media Manager, 23), Lars Lerske Desomer (student Digital Arts & Entertainment, 20), Maarten Charmy Kerstens (student Media & Entertainment Business, 23) en Ira Catwoman Stevaert (studente Bedrijfscommunicatie, 23) zijn het Broeinest dankbaar voor de onvergetelijke ervaringen en kansen die we gekregen hebben. Vandaag spreiden we onze vleugels uit, het echte leven in.

Bedankt Broeinest 2017
Bedankt de Persgroep Advertising
Bedankt Dominique “Don Domingo” Catry
En ook u bedankt, Beste Lezer,
Dat onze filosofie een leidraad voor het verdere leven mag zijn.

 

Auteur: Broeinest

Reactie toevoegen