Content marketing, de tsunami die nog niet uitgeraasd is

Het was me het avontuur wel. Content marketing was bij BrandTales in 2016 alomtegenwoordig. Native advertising in de markt zetten, een structuur en een impactstudie op poten zetten en tussendoor ook nog even briefings beantwoorden en krachtige cases uitwerken. En toch willen we in 2017 alleen maar meer…

Wat een jaar! Voor de afdeling BrandTales was 2016 er een waarin onze business zowat op z’n kop werd gezet. Native advertising begon in 2015 als een kabbelende golf op een kalme zee, maar kwam vorig jaar als een tsunami op ons af: een gigantische interesse van adverteerders, een haast evenredig aantal briefings en tal van geslaagde cases.

Vanuit de consument en niet vanuit het product denken

Omdat we de keuze maakten om echt voor kwaliteit te gaan (een groot bereik hebben we sowieso), moest onze structuur al gauw aangepast worden. Twee content managers werken vanuit een redactionele invalshoek concepten uit en sparren met onze BrandTales managers die het contact met de klant onderhouden. Ook hun werk is intensief: native advertising en content marketing zijn relatief nieuwe begrippen die om begeleiding vragen. Is native wel de oplossing? Past het in een langetermijnproject? En welke KPI’s zetten we voorop? Voor de antwoorden is de hulp van onze BrandTales-specialisten vaak welkom.

Dat merkten we bijvoorbeeld toen native aan bod kwam in ons Summer House. De acht aanwezige adverteerders deelden we in groepjes op en lieten we brainstormen over een native voorstel voor een van hun collega’s. Een geweldige manier om hen te helpen om als consument te denken en niet vanuit het product…

“Wat me opviel: heel wat adverteerders die in 2015 van content marketing proefden kwamen in 2016 terug.”

Nora Vanderschrick, Head of BrandTales

Daarnaast vonden we het belangrijk om ook een eigen impactstudie voor contentprojecten op te zetten. Je zit hier immers met andere, meer kwalitatieve metrics. Een testpanel moet dan ook op die metrics bevraagd worden.

It’s only the beginning

Onze snel-op-de-veranderingen-inspelende aanpak leverde tal van mooie cases op. Heel wat adverteerders die in 2015 van content marketing proefden kwamen in 2016 terug. Met Lidl hebben we zelfs een uitgewerkt jaarplan dat zowel Nina.be als de adverteerder goed uitkomt: dankzij de vier wekelijkse receptvideo’s bouwt Lidl een permanente relatie met een trouwe doelgroep op, terwijl Nina.be nu uitstekende kwalitatieve kookcontent kan brengen.

Nu goed, als ik in dat hectische jaar iets geleerd heb, is het wel dat dit pas het begin is. We hadden een heel jaar lang het gevoel dat we met iets bezig waren dat aansloeg. En ook nu blijft dat gevoel en vragen we ons af hoe we nog verder kunnen gaan. Als je me vraagt wat ik wens voor 2017 zijn dat dan ook meer en grotere projecten. Net omdat we met de juiste structuur en de juiste profielen zitten, ben ik er ook van overtuigd dat het zal lukken. Onze mooie cases en de expertise van onze BrandTales managers zullen andere adverteerders overtuigen, waarna onze content managers met de juiste oplossing voor de pinnen zullen komen.

Toch zal dat er niet alleen voor zorgen dat ik op het einde van het jaar tevreden zal zijn. Er is nog net een zaak belangrijker: dat we een geoliede machine zijn, dat research, sales, content, adops en metrics perfect op elkaar zijn ingespeeld en onze contentprojecten steeds beter worden, hoeveel tsunami’s er ook mogen volgen.

Och ja, voeg er misschien toch maar een stuk of vijf cases zoals Lidl aan toe…

Lees meer over:

Auteur: Nora Vanderschrick

Reactie toevoegen