De beste advertenties van 2016 volgens CHAD

CHAD – ofwel 'check your ad' – is een onderzoek waarmee we de impact van advertenties over al onze platformen testen. In deze blogpost presenteer ik je de opvallendste bevindingen van ons jaarlijkse impactonderzoek. Ziehier, het beste van 2016!

Op maat van je merk 

Ik begin deze best of 2016 met de meest impactvolle advertenties per medium. 

Coca Cola in Het Laatste Nieuws
Impactcijfer: 68%

Ok, stellen dat Coca Cola weet hoe je impactvol adverteert, is een open deur intrappen. Toch vind ik het fijn dat deze advertentie het beste scoorde in onze kranten. Waarom? Dit is een imagocampagne. Het toont de kracht van sterke beelden.

Shoe Discount in Dag Allemaal 
Impactcijfer: 83%

Bij de magazines sleepte Shoe Discount de grootste impact in de wacht met 83% bij Dag Allemaal. Succesformaat? Een handige coverpass van 20% korting in combinatie met een gatefold op de eerste pagina's

Danone op HLN.be
Impactcijfer: 62%

Deze advertentie onderstreept het belang van creativiteit. Op het eerste gezicht lijkt dit een doodnormale homepage take-over. Iedereen kent dit 'oud beske' ongetwijfeld van de TV-spotjes. Wat gebeurde er op HLN.be? Ze trok met haar wandelstok de website naar beneden zodat de yoghurt van Oikos zichtbaar werd. 

Weba op HLN.be Mobile
Impactcijfer: 51%

Wat deze campagne speciaal maakt? Weba is een regionale adverteerder en besloot één dag volledig nationaal te gaan op de mobiele site en apps van Het Laatste Nieuws. Resultaat? De grootste impact van 2016 in deze categorie terwijl 'de grote jongens' hier ook adverteren. Het blauw steekt scherp af tegen het rood en de boodschap is heel simpel en duidelijk. Daarin schuilt volgens mij de sterkte van deze communicatie: ze is alles behalve fancy

Wat ik opmaak uit bovenstaande impactvolle en heel verschillende formaten? Impact is geen eendimensionaal begrip. Werk altijd op maat van je merk – zowel qua formaat, boodschap, visuele communicatie als medium. Het klinkt misschien als een cliché, maar is o zo belangrijk. 

Nog een universele waarheid: mensen houden van aanbiedingen. Daarom mag in deze best of de categorie van 'beste korting' zeker niet ontbreken. De winnaar van 2016? Campina in Dag Allemaal. Het is opvallend dat deze advertentie geen korting schreeuwt: Campina gaat voor feelgood, zachte kleuren en een gezellig sfeerbeeld. 2 € is ook een vrij fikse korting op melk, wat voor een activerende combinatie zorgde. 


Adverteren is meer dan clicks genereren

Ik onderstreepte het al bij de resultaten van vorig jaar, en ik doe het nu opnieuw: adverteren is meer dan een kwestie van clicks tellen. Bij dPA vinden we het heel belangrijk om op voorhand de kpi's te definiëren. Met CHAD hebben we de juiste tool om te meten of een campagne haar doel effectief bereikt heeft. Onderstaande voorbeelden illustreren heel mooi dat advertenties zoveel meer dan clicks genereren. Want clicks meten niet ... 

... dat lezers hun mening over een merk kunnen wijzigen na het zien van een advertentie. 

Een mooi voorbeeld van hoe een goed informerende advertentie een mening volledig kan veranderen, is die van Oasis in Goed Gevoel. Maar liefst 35% van de lezers die deze publi zag kreeg een positiever beeld van Oasis. Très bien, zeker als je bedenkt dat het gemiddelde voor 2016 op 19% ligt. In deze publireportage belicht Oasis onder andere dat er geen kleurstoffen in het drankje zitten, dat het op basis van natuurlijk bronwater is en weinig suiker bevat. De onderliggende boodschap? Oasis is gezonder dan gewone frisdrank. Hier zie je ook de kracht van adverteren naar de juiste doelgroep. Want wat willen lezers van Goed Gevoel? Juist ja, informatie over gezondheid.

... hoeveel mensen geneigd zijn meer op te zoeken over je merk of product. 

Dat mensen meer info opzoeken naar aanleiding van je campagne is toch wat elke marketeer wil? En hoe zorg je daarvoor? Ha, door te teasen natuurlijk. In 2016 gaat de prijs voor de meest mysterieuze campagne naar De Premier op HLN.be. Ok neen, ik verwoord het fout. Er waren waarschijnlijk geheimzinnigere campagnes. Maar De Premier slaagde er wel in nét teasend genoeg te zijn zodat 35% van de mensen die de homepage take-over zagen, meer info wilde opzoeken. Het gemiddelde ligt op 14%. 

... hoeveel mensen praten over een advertentie. 

Die prijs mag ik dit jaar toekennen aan het magazine Logeren in Vlaanderen Vakantieland, dat als encart bij Nina zat. Het magazine zit visueel heel sterk in elkaar met een heel eigentijdse vormgeving en brengt content over leuke adresjes in Vlaanderen. Maar liefst 1 op 3 lezers voert er een gesprek over na het zien van de advertentie. Het gemiddelde ligt op 13%. Wat flagrante opschepperij is hier wel op z'n plaats: het magazine werd gemaakt door onze creatieve cel BrandTales.

En dan nu le moment suprême, de prijs die ik zelf het liefste uitreik. Welke advertentie van 2016 vonden onze lezers het mooiste? Dat is ... (#spanningsopbouw)

... ook de encart van Logeren in Vlaanderen Vakantieland bij Nina. Een mooie winnaar, die 8 haalde op de likeability score van onze lezers. De gemiddelde likeability van een advertentie bij dPA in 2016 ligt op 5,6. 70% van de bevraagde lezers wilde het nummer ook doorgeven of bewaren. Wat kan je als toerismedienst nog meer wensen? 

Wil je meer weten over ons impactonderzoek en de research die we verrichten? Stuur dan gerust een mail naar thomas.louwagie@persgroep.be
 

Hoe werkt CHAD precies?

Wil je weten wat je als adverteerder precies hebt aan CHAD? Download dan ons CHAD-e-book en laat je campagne bij ons testen.

download

 

Auteur: Thomas Louwagie

Sales Arguments Intelligence Executive
thomas.louwagie@persgroep.be

Reactie toevoegen