Mobile: niet langer proefritten, wel 'the long distance'

Mobile is the new normal. En wat zien we? Ook in campagnes wordt het steeds meer ingezet. Een trend die zich volgens ons in 2017 gestaag verderzet, zéker als we drie belangrijke uitdagingen aangaan.

2016 in één woord? Mobile! Het werd eerder regel dan uitzondering, zowel in adverteerdersaantallen als qua budgetten die ertegenaan gegooid werden. Nu ja, als we op onze eigen cijfers mogen afgaan natuurlijk. Vijftig procent meer adverteerders liet de apps van de Persgroep Publishing deel uitmaken van de mediamix bij hun campagnes en er kwam een soort fundering, een ondergrens, voor mobiel bij campagnebudgetten. Adverteerders zijn duidelijk voorbij het stadium van de proefritten geraakt. 

Hoewel mobiel an sich niet meer is dan een drager, een extra touchpoint om de consument te bereiken, zijn er twee redenen waarom adverteerders er maar al te graag op inspelen. Allereerst lig je met mobiel letterlijk in de hand van de consument. Kan je nog dichter komen? Moeilijk. En zo profiteer je van de grotere bereikpieken doorheen de dag, zowel thuis als op het werk. Daarnaast wil je als adverteerder natuurlijk de juiste doelgroep bereiken. En niet toevallig heeft de gemiddelde smartphone-lezer een net iets ander profiel. Hij of zij is nog steeds een pak jonger, ondanks de sterke groei – en dus verbreding van het profiel – die we mobiel optekenen. HLN.be telt bijvoorbeeld een derde méér 18-35-jarigen binnen haar bereik op smartphone dan via desktop .

Wist je trouwens dat op een gemiddelde dag slechts 7% van de bezoekers onze sites via zowel desktop als smartphone bezoekt?

Het is aan ons om op het kleine scherm met impactvolle formaten en formules te komen. Zo zullen we in de nieuwe app van HLN maar liefst vijf posities voor native advertising hebben.

Arnout Van Damme

Uitdagingen om voor the long distance te gaan

Het toenemend gebruik van mobile in mediaplannen neemt niet weg dat er nog drie soorten uitdagingen zijn waar we in 2017 verder op zullen werken.

  1. Data

Ten eerste worden data cruciaal voor de groei van mobile. Zij zorgen immers voor relevantie in het adverteren naar de juiste doelgroep. In een tijd van data managementplatformen en verrijking van data is het essentieel dat de link met mobile gelegd wordt. Voor mobiele sites is dat via cookies al het geval. Bij apps zijn data doorgaans minder vanzelfsprekend. Dit pakken we apart aan zodat we ook bij onze allertrouwste lezers de doelgroepen beter in kaart kunnen brengen. Dan wordt het bereiken van de juiste targets op de verschillende platformen een pak gemakkelijker.

  1. Creativiteit en formaten

Op kleine schermen zijn surfers gefocust. Toch waren nog niet alle adverteerders overtuigd van mobile, onder andere door het kleine scherm. Aan het device zelf kunnen we natuurlijk niets veranderen, maar we kunnen het platform wel zo goed mogelijk exploiteren en de mogelijkheden zo uitgebreid mogelijk maken. Het is aan ons om op het kleine scherm met impactvolle formaten en formules te komen. Zo zullen we in de nieuwe app van HLN maar liefst vijf posities voor native advertising middenin de newsfeed hebben. We merken dat de drempel voor adverteerders sowieso steeds meer wegvalt: zowat elk merk heeft een mobiele website of app. En dan wordt het natuurlijk héél zinvol om mensen mobiel te bereiken.

  1. Performantie

Ten derde is het onze taak ervoor te zorgen dat onze campagnes voor optimale resultaten zorgen. Dat doen we door te werken op snelheid (op mobile moet advertentiemateriaal in no time laden), de grootte van de formaten en de visibiliteit van de ads.

Kortom, in 2017 ontvangen we met plezier klanten voor een proefrit, maar zijn we meer dan ooit klaar voor the long distance Te beginnen met de lancering van de nieuwe app van HLN eind deze maand.

Auteur: Arnout Van Damme

Digital Product Manager

arnout.van.damme@persgroep.be

Reactie toevoegen