Yannick de Bièvre van Beaublue: “Nieuwe naam, nieuw concept, nieuw product, leg dat maar eens uit”

Beaublue is een E-commercemerk dat nog geen jaar geleden het levenslicht zag. Naast binnenkoppers als Google AdWords goed inzetten, een connectie zoeken met je doelgroep op sociale media en bloggers aanspreken over je nieuw product, koos Beaublue ook voor een samenwerking met de Persgroep Advertising om het merk in de markt te zetten. Yannick de Bièvre, E-commerce manager: “Het was belangrijk om het merk Beaublue ook een algemene boost te geven.”

First things first Yannick, leg eerst nog eens uit waarmee Beaublue mensen precies kan helpen?

Yannick: “Het idee achter Beaublue is geïnspireerd op een trend die in Amerika furore maakt: mensen hechten steeds meer belang aan de vormelijke invulling van hun feestjes. Dat heeft voor een groot deel te maken met de Pinterestcultuur waarin we leven. Iedereen kan moodboards samenstellen voor zijn feestje en op basis daarvan een heel concept in elkaar knutselen. Met Beaublue willen we het iedereen gemakkelijk maken om feestjes van A tot Z in te kleden: van uitnodiging, over menukaarten tot de versiering op zich. Je kan alles personaliseren met eigen teksten. Om het allemaal wat overzichtelijk te houden, bieden we bij Beaublue een aantal pakketten aan. Zo moet je niet te hard nadenken over wat je allemaal nodig hebt. We zijn december 2015 met de website gestart, tegen maart 2016 waren we helemaal klaar om ons product in de markt te zetten.”

En hoe wilden jullie dat aanpakken?

“Als E-commercebedrijf grijp je in de eerste plaats naar digitale strategieën, denk aan Google AdWords, sociale media, zelf bloggen, andere bloggers aanspreken, … Maar in het geval van Beaublue hadden we een extra push nodig. Je zit met een nieuw concept, een nieuw product en een nieuwe naam, dat leg je niet zomaar uit in twee zinnen. Daarom besloten we een beroep te doen op klassiekere media. We hebben ons oor overal te luisteren gelegd, maar uiteindelijk kwam de Persgroep Advertising met het beste voorstel. Het idee dat ons werd voorgesteld, werd niet door één persoon achter een bureautje gemaakt, maar heel wat mensen hadden meegedacht over het concept. Dat voelde je duidelijk aan het voorstel. We wilden ook geen klassieke aanpak, we wilden mee nadenken over hoe we Beaubleu op de beste manier bekend kunnen maken bij het grote publiek.

Een publireportage van Beaublue in NINA

Een publireportage van Beaublue in NINA

Eigenlijk kan je spreken van een package deal op maat. Beaublue werd over verschillende merken heen (Goed Gevoel en NINA) meegenomen, zowel on- als offline. Het toffe was bijvoorbeeld dat we konden meesurfen op de tiende verjaardag van NINA, een ideaal moment om de partyboxen voor te stellen. Zo organiseerden we samen met NINA een verjaardagsbrunch voor lezers die we helemaal hebben ingekleed. Nadien verscheen daar een fotoreportage over in het magazine. Wij hadden al redelijk wat blogs gemaakt die we dan in een native dossier op NINA gepubliceerd hebben. Dat was leuke content voor NINA, en extra bereik voor ons verhaal. Ook de publireportage in NINA, de display advertising op HLN.be hebben geholpen om awareness te creëren bij mensen.”

Voor meer details over de precieze campagne, kan je terecht op onze case-pagina.

Zijn jullie nu tevreden over de samenwerking met de Persgroep Advertising?

“In de eerste plaats wil ik zeggen dat de menselijke samenwerking met jouw collega’s heel vlot verliep. Soms werd ik doorverwezen naar andere personen: zo wordt de Goed Gevoel Ladies Fair door andere mensen georganiseerd dan wanneer je vragen hebt over de publireportage. Dat liep allemaal vlot. Misschien dat het als klant nog iets overzichtelijker is wanneer je één duidelijk aanspreekpunt heb, maar zoals ik zei, heb ik geen klachten. Iedereen was altijd op de hoogte van voorafgaande afspraken.”

De 10de verjaardag van NINA magazine werd ingekleed door Beaublue

De 10de verjaardag van NINA magazine werd ingekleed door Beaublue

“Maar jij doelt natuurlijk naar de resultaten businesswise. Ik heb het gevoel dat we value for money gekregen hebben. Zo hebben we een aantal extraatjes gekregen, zoals onder andere een extra dag campagne op HLN.be. Dat zorgt voor extra traffic naar je website natuurlijk. Echt meer sales genereren was niet meteen een doel op zich, maar dankzij de promocodes bij de Nationale NINA-dag is dat wel op kleine schaal gelukt. De Goed Gevoel Ladies Fair was dan weer nuttig om extra feedback te krijgen van mensen. Daarnaast merken we dat de search naar ons merk een boost gekregen heeft. Dat wil toch zeggen dat mensen ons merk leren kennen.”

De merkbekendheid van Beaublue verdrievoudigd

Thomas Louwagie, Senior Researcher, evalueerde de campagne met een CHAD-onderzoek. Hij kwam tot twee opvallende vaststellingen.

  1. De merkbekendheid van Beaublue is bij NINA-lezeressen en frequente surfers verdubbeld. Van 7% naar 16 %. Bij vrouwen tussen de 18 en 34 jaar gaat het zelfs om een verdrievoudiging van 8% naar 28%.
  2. Op de vraag of respondenten in de toekomst een Beaublue box zouden bestellen, zien we een verdubbeling van de intentie van 13% naar 26%.

Wil je meer weten over ons CHAD-onderzoek, download dan het CHAD e-book.

naar het e-book

 

Auteur: Freek Evers

Conversation Manager
freek.evers@persgroep.be

Reactie toevoegen